Beyoncé új albumát úgy tudatta a nagyvilággal, mintha csak az egyik show-ja végén a színpadon dögösen a földre vágta volna a mikrofonját, és dívásan lesétált volna a színfalak mögé. Tessék, itt van, vigyétek, van még kérdés? Hát nem sok. Csak pár észrevétel, mint hogy a fél internetnek a világa telis-tele van hideg-meleg véleményekkel, de persze főleg síró-visító, önmagukból kikelve ünneplő fanokkal.
Az album címe egyszerűen az énekesnő nevét viseli, és az benne a pláne, hogy 14 szám + 17 videó került a csomagba. „Látom a zenét” – mesélte Beyoncé azzal kapcsolatban, mi is volt a koncepció a vizuális album mögött. Elég jó kis elképzelés, ugyanis három óra alatt több mint 80 ezer példány kelt el belőle, és az is nagyon valószínű, hogy a No.1 helyet is elfoglalja a Billboard 200-as listán, akár már egy héten belül. Köszönhető ez annak is, hogy Queen Bey olyanokkal kollaborált, mint persze Jay Z, Pharrell Williams, Timbaland, Drake, Justin Timberlake, Miguel, Sia, Frank Ocean, The-Dream, Hit-Boy, Boots, Caroline Polachek, Lil INternet, szóval szinte az összes mai nagyágyút bevetették.
Ez mind persze csak az indusztriális része a dolognak, jöjjön az audió és vizuális oldal. A videókról ugyan még csak 30 másodperces részletek jelentek meg, de már egyértelműen látszik, hogy ebben is az összes befutott és aktuális/jövőbeli felfutó trendirányzat szummája, kummája, mindene benne van – a divatszekcióról nem is beszélve. Mindegyik videó Beyoncé elképzelését tükrözi, hogy hogyan is látja ő ezeket a dalokat. A csapata pedig mindent bevetett, hogy tökéletesek legyenek a királynő víziói. És ami az együttműködő művészeket illeti, ők is rendesen belerakták a részüket.
A Charlift nevű New York-i szintipop duó egyik fele a No Angel című dal írója és producere volt, ami a ’80-as évekbeli pop és R’n’B hangzástól pezseg. A megjelenés váratlansága még Caroline-t is meglepte, aki szerint az egész dal olyan, mintha összeolvadna Beyoncéval. „Hát ha ezt hívjuk popzenének 2014-ben, akkor nagyon örülök annak, hogy élek” – mondta a szerző. Polachek egyébként Dev Hynes, azaz Blood Orange új lemezén, a Cupid Deluxe-on is közreműködik, az albumról elsőként megjelent, Chamakay című felvételen.
Igen, „Kicsi Internet„. A név ne terelje el a gondolatokat, mert ez az ember olyan elektronikus zenei előadók videójának volt producere és rendezője, mint RIFF RAFF, vagy Azealia Banks. A Beyoncé-videók közül szintén a No Angelben volt benne a kis keze, ami szépen mutató klisékkel megpakolt gyengéd simogatásnak hat.
A szellemproducer az albumon lévő Jealous, Ghost/Haunted, Heaven és Blue című számokat producerelte, és ha még lehetséges megkísérelni, hogy sorrendet állítsunk aszerint, hogy melyik a legjobb dal az albumon, ez utóbbiak az élmezőnybe kerülnének. Szóval bárki is legyen ez a misztikus producer, a rajongók most biztos hálálkodnak neki.
Dazed & Confused vezető divatszerkesztője, Karen Langley stílusa a Ghost művészeti divatvideójában érkezik, ahol Beyoncé fátyolszerű, fekete szövetbe és krémes bőrbe bugyolálva jelenik meg. Vérbeli fashionklip, ahol a nagyfokú hatás sem marad el. Langley-nek egyébként már volt dolga B-vel, hiszen a Dazed 2011 júliusában megjelent számának címlapját is ő stylingolta az énekesnőnek.
Ne fusson át olyan gyorsan senkinek a szeme ezen a néven, Chimamanda Ngozi Adiche nigériai író hangja ugyanis egyik monológjából lett mintázva a Flawless című dalba. Ez a húzás egy elég egyértelmű és merész visszavágás azoknak, akik kétségbe vonták Beyoncé feminista mandátumát. A teljes beszédet itt hallgathatjátok meg. És a videó? Mintha Bey megint dühös tinilány lenne, aki meg akarja mutatni, milyen kemény, vagány és szexi egyszerre. És ez persze mindig megy neki.
Az absztrakt fotóiról ismert Pierre Debusshere mesterien beszéli a vizuális kultúra nyelvét, és ugyanígy bánik a színekkel és a fényekkel is. Munkái jelentek meg többek közt a Vogue Homme Japan és a Citizen K oldalain, Európa-szerte állítja ki műveit, és most a Ghost és a Drake-kel közös Mine dalok vizuális megalkotója lett.
Slágereket slágerek után írt már meg Sia Furler, olyat is, mint Rihanna Diamondsa. David Guettának felénekelte a Titaniumot, és most Beyoncé Pretty Hurtsében is jócskán benne van. A himnikus dalban kicsapja az asztalra a lényeget, valahogy így: „A tökéletesség a nemzet betegsége / A szépség (eléggé) fáj”. Vajon ezt vehetjük ironikusnak Bey-től?
A Blue című dalhoz készült klip egy igazi videó-babanapló, csupa feelgood jelenettel, amit Rióban forgattak. A rendezők közt volt maga Beyoncé, Ed Burke és Bill Kirstein. A dalban felcsendül az a hang, amit a lassan két éves Blue baba „énekelt fel” születése napján (és ami szintén hallható Jay Z „Glory” című számában). Ennél személyesebb már semmi sem lehet, tökéletes hatásvadászat!
A Heaven és a Jealous zenei rendezője, aki egészen újnak számít a klipkészítés sakktábláján, és amúgy a Haus of Gaga informális tagja is. A Jealousben Francesco Carrozzini mellett ül a rendezői székben, a Heaven videó szeletjéből pedig talán annyi fejthető meg, hogy ennek még története is lehet.
Twitteren több kritikus is azt írta, hogy „Na gyerekek, ez az igazi ARTPOP”, ezzel ki is vonult a cybertérbe az art police, hogy rendet tegyen a Mama B– és Lady Gaga-rajongók között, kit is illet meg jobban ez a cím. Mi azt mondjuk, felesleges vitákba kár bonyolódni. De ez ne legyen elég, valahogy még a Kanye-Kim páros is belekeveredett a sztoriba, mert egyesek szerint ezzel beleköptek a levesükbe, amit azért kevergetnek, hogy ők legyenek az új legmenőbb hiphop/R&B páros az egész világon, leváltva a Carter családot. Az igazi szórakoztatás a szórakoztatóiparban talán valahol itt kezdődik, de ez minimum a főműsor utáni levezetés.
#galeria
Viszont a lényegről trükkösen el is tereli a figyelmet. Ez pedig az, hogy Mama Bey még mindig iszonyatosan jól néz ki, brutális hangja van, elképesztő show-kat ad, és hol van még a vége!
Nagyon személyes, az már biztos, és az is, hogy hamisítatlanul, tagadhatatlanul beyoncés. És ha már ennyiszer mondtuk ki a nevét, megér pár perc meditálást. Addig is várjuk-várjuk-várjuk a teljes albumot és az összes videót az elejétől a végéig.
Szöveg: Majdán Zsuzsanna
Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató
A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.